Doorbraak maakt brandstofcellen voor waterstof veel goedkoperDoorbraak maakt brandstofcellen voor waterstof veel goedkoper

Wetenschappers zijn erin geslaagd om een belangrijk onderdeel van brandstofcellen voor waterstof een stuk goedkoper te maken. Vandaag de dag is de technologie nog zeer duur.

Brandstofcellen voor waterstof hebben vandaag de dag een paar belangrijke nadelen, die ervoor zorgen dat ze nog niet massaal gebruikt kunnen worden. Een daarvan is de hoge kostprijs van de katalysator, de stof die de chemische reactie versnelt die nodig is voor een brandstofcel om te functioneren. Katalysatoren worden gemaakt uit metalen uit de platinagroep. En die zijn niet goedkoop.

LEES MEER

Mazda steelt de show: wulpse sportauto rijdt op batterij én waterstof

Niet enkel in het labo

Onderzoekers van Stanford University sloegen de handen ineen met het Technion Israel Institute of Technology om het probleem op te lossen. Zij zochten naar een manier om een katalysator te maken zonder dure platinametalen. Daar slaagden zij deels in door een percentage van de metalen te vervangen door het goedkopere zilver. Althans, dat was de theorie.

Maar een doorbraak op papier betekent niet altijd iets. Vaak blijkt dat technologieën die in een laboratoriumsetting of in theorie goed zouden werken, in de realiteit toch niet zo baanbrekend zijn. Het team gebruikte om die reden een techniek die weinig variaties vertoont tussen een laboratoriumsetting en het echte leven. “Zolang je systeem goed gekalibreerd is, kunnen mensen het in principe gemakkelijk reproduceren”, zei onderzoeker Tom Jaramillo tegen SciTechDaily

LEES MEER

Dit apparaat produceert drinkwater én waterstof met alleen zonlicht

Katalysator zonder platinametalen

Uiteindelijk kon het team werkende brandstofcellen produceren die een stuk goedkoper zijn dan cellen die met conventionele methodes worden gemaakt. Daarover publiceerden zij een studie in vakblad Nature. Ook kan de techniek verder verfijnd worden, waardoor uiteindelijk een katalysator gemaakt kan worden die volledig platinametaal-vrij is. 

De technologie kan uiteindelijk gebruikt worden om brandstofcellen op de markt te brengen die goedkoop genoeg zijn om op grote schaal gebruikt te worden. De technologie kan vooral worden ingezet in vrachtvervoer en om groene energie op te slaan in de vorm van waterstof.

Door roberto

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *